BARNARBETE!




chill skoldag idag med  det gillas (Y) vi hade bland annat en föreläsning om cigaretter och snus och den var riktigt bra! Det handlade om varför man ska röka elelr snusa? och vad man får i sig för ämnen. Det handlade också om vilka som får göra dom här cigaretterna. Tro det eller ej med det är 3 åringar alltså barn i afrika tbx som odlar och tar fram narkotika. Så alltså eftersom dom jobbar med det så blir dom också sjuka och dör tidigt. Det var hemskt att sitta och lyssna på henne när hon berättade om det. Jag hade till emempel ingen aning om att det var farligt att röka vattenpipa. Men det är det...allt som har med glöd och rök att göra är farligt för kroppen. tur att jag inte har provat det för jag har avrit nära (i) hehe men nu vte jag :) jag tyckter såå synd om dom barn som tvingas att jobba och odla narkotika så att dom blir beroende själva. Så ni där ute som röker och snusar! sluta med det direkt för ni stödjer barnarbete.. usch sånt här gillar jag inte!



jag var in och läste lite om det och då hittade jag den här artikeln nedan för att H&M använder barnarbe!!

lite som jag tog av artikeln:

Avslöjandet gjordes av SVT:s Agenda som visar att underleverantörer H & M i Bangladesh köper in bomull som plockats av uzbekiska barn. Olika människorättsorganisationer beräknar att omkring 450 000 barn i centralasiatiska Uzbekistan arbetar på bomullsfälten under skördetiden. Enligt Agenda stänger skolorna månadsvis under den här perioder, och barn som är ner till sju år gamla jobbar åtta timmar per dag till usel lön


LÄS MER HÄR!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0